The Observatory+The Laboratory+The Training+The EduTechno+

“The better we get at getting better, the faster we will get better.”

DOUGLAS C. ENGELBART
Objectives

Contribute to the renewal of Université Laval’s graduate courses in educational technology programs

Design inclusive and equitable learning experiences that will equip future experts in educational technology to meet the training needs of the future of work;

Train and equip future educational technology experts and help them develop 21st-century skills, including creativity, adaptability, agility, global mindset, diversity acumen, emotional intelligence, problem identification and solving, critical thinking, mindfulness, lifelong learning, communication, collaboration, leadership, and information, media and technology skills, essential in the AI era;

Equip future educational technology experts to design and develop learning experiences using critical, ethical, responsible, equitable, and sustainable use of digital technologies, artificial intelligence, social media, big data, and other emerging technologies;

Provide lifelong learning and upskilling and development opportunities in innovative pedagogical practices educational technology experts (edtechers) and teachers already in the field;

Contribute to the Chair’s open-access resource bank.

Projects

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Les #selfies sont de retour! Vive les conférences en présentiel!

Quand on se rencontre pour la première fois en présence, grâce au 9 e Colloque international en éducation @crifpe = Un vrai plaisir!

À savoir, les enregistrements du Symposium @crifpe L’IA en éducation et en capacitation : acteur.trice.s, pratiques et tendances => en ligne bientôt
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2 weeks ago
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1/9
Heureuse de partager la parution de notre article "Pour une éducation aux hypertrucages malveillants et un développement de l’agentivité dans les contextes numériques" dans Éducation et francophonieAssociation canadienne d'éducation de langue française @acelfeducation 

Projet subventionné par @sshrc_crsh et @o_canadiana 

#deepfake #désinformation #disinformation 

Faculté des sciences de l'éducation de l' @ulaval 

Résumé
La désinformation en ligne n’est pas en perte de vitesse. Le terme infocalypse a d’ailleurs été inventé par Schick (2020) pour décrire la gravité de la désinformation sous forme d’hypertrucages malveillants (deepfakes) qui obscurcissent ce qui était auparavant considéré comme authentique. Cet article de réflexion circonscrit la complexité du phénomène des deepfakes afin de mettre en relief le besoin urgent de mener des recherches qui interpellent directement les acteurs et les actrices du monde de l’éducation. Sous la lentille de l’éducation à la citoyenneté, nous argumentons que le personnel enseignant, les parents ainsi que les actrices et les acteurs éducatifs doivent accompagner les jeunes dans le développement de l’esprit critique, de l’agentivité dans le contexte numérique et du discernement à l’égard des hypertrucages malveillants afin qu’ils puissent se protéger et contrer ce phénomène. Pour répondre à la question « Pourquoi éduquer les jeunes aux hypertrucages malveillants? », nous avons commencé par circonscrire ce phénomène et ses dangers dans un contexte de désinformation. Dans un premier temps, cet article expose la façon dont les deepfakes ébranlent les bases perceptuelles liées à la connaissance humaine et discute de leur menace pour nos sociétés. Deuxièmement, il présente des pistes envisagées et attire l’attention sur l’urgence de sensibiliser les jeunes à ces dangers et de les impliquer pour contrer cette forme de désinformation. Finalement, l’article propose des pistes de recherche à explorer en citoyenneté numérique.
Heureuse de partager la parution de notre article "Pour une éducation aux hypertrucages malveillants et un développement de l’agentivité dans les contextes numériques" dans Éducation et francophonieAssociation canadienne d'éducation de langue française @acelfeducation Projet subventionné par @sshrc_crsh et @o_canadiana #deepfake #désinformation #disinformation Faculté des sciences de l'éducation de l' @ulaval Résumé La désinformation en ligne n’est pas en perte de vitesse. Le terme infocalypse a d’ailleurs été inventé par Schick (2020) pour décrire la gravité de la désinformation sous forme d’hypertrucages malveillants (deepfakes) qui obscurcissent ce qui était auparavant considéré comme authentique. Cet article de réflexion circonscrit la complexité du phénomène des deepfakes afin de mettre en relief le besoin urgent de mener des recherches qui interpellent directement les acteurs et les actrices du monde de l’éducation. Sous la lentille de l’éducation à la citoyenneté, nous argumentons que le personnel enseignant, les parents ainsi que les actrices et les acteurs éducatifs doivent accompagner les jeunes dans le développement de l’esprit critique, de l’agentivité dans le contexte numérique et du discernement à l’égard des hypertrucages malveillants afin qu’ils puissent se protéger et contrer ce phénomène. Pour répondre à la question « Pourquoi éduquer les jeunes aux hypertrucages malveillants? », nous avons commencé par circonscrire ce phénomène et ses dangers dans un contexte de désinformation. Dans un premier temps, cet article expose la façon dont les deepfakes ébranlent les bases perceptuelles liées à la connaissance humaine et discute de leur menace pour nos sociétés. Deuxièmement, il présente des pistes envisagées et attire l’attention sur l’urgence de sensibiliser les jeunes à ces dangers et de les impliquer pour contrer cette forme de désinformation. Finalement, l’article propose des pistes de recherche à explorer en citoyenneté numérique.
3 months ago
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2/9
A brilliant discussion with brilliant youth (& one cat) about the threat of #disinformation that uses #deepfakes in the context of #Covid_19, & the solutions to counter it - a project funded by 
SSHRC-CRSH & Patrimoine canadien -- Canadian Heritage
A brilliant discussion with brilliant youth (& one cat) about the threat of #disinformation that uses #deepfakes in the context of #Covid_19, & the solutions to counter it – a project funded by SSHRC-CRSH & Patrimoine canadien — Canadian Heritage
7 months ago
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A brilliant discussion with brilliant youth about the threat of #disinformation that uses #deepfakes in the context of #Covid_19, & the solutions to counter it - a project funded by SSHRC-CRSH & Patrimoine canadien -- Canadian Heritage
A brilliant discussion with brilliant youth about the threat of #disinformation that uses #deepfakes in the context of #Covid_19, & the solutions to counter it – a project funded by SSHRC-CRSH & Patrimoine canadien — Canadian Heritage
7 months ago
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A brilliant discussion with brilliant youth (& one cat) about the threat of #disinformation that uses #deepfakes in the context of #Covid_19, & the solutions to counter it - a project funded by 
SSHRC-CRSH & Patrimoine canadien -- Canadian Heritage
A brilliant discussion with brilliant youth (& one cat) about the threat of #disinformation that uses #deepfakes in the context of #Covid_19, & the solutions to counter it – a project funded by SSHRC-CRSH & Patrimoine canadien — Canadian Heritage
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5/9
Un honneur d'avoir participé à distance à la riche discussion de la table ronde «L’usage du numérique dans l’enseignement supérieur : quelles perspectives après 18 mois de bouleversements pédagogiques ?» organisée par l'University of Liège avec Gautier Pirotte (OMER, Faculté des Sciences Sociales), Pascal Balancier (Expert EdTech, agence du numérique Digital Wallonia) Jean-Pierre Berthet (Digital Chief Officer, Sc. Po Paris), Borhene Chakroun (Directeur de la Division pour les politiques et les systèmes d'apprentissage tout au long de la vie, Secteur de l’Education, UNESCO), Anne-Sophie Nyssen (Vice-rectrice en charge de l'enseignement et du bien-être, Université de Liège), Jean-François Van de Poël (Directeur adjoint aux affaires numériques, University of Lausanne - UNIL) et Arnaud Vanhonacker (Expert "Enseignement supérieur" - Cabinet de la Ministre de l’Enseignement supérieur et de la Recherche).

Merci Gautier Pirotte pour la photo :)
Un honneur d'avoir participé à distance à la riche discussion de la table ronde «L’usage du numérique dans l’enseignement supérieur : quelles perspectives après 18 mois de bouleversements pédagogiques ?» organisée par l'University of Liège avec Gautier Pirotte (OMER, Faculté des Sciences Sociales), Pascal Balancier (Expert EdTech, agence du numérique Digital Wallonia) Jean-Pierre Berthet (Digital Chief Officer, Sc. Po Paris), Borhene Chakroun (Directeur de la Division pour les politiques et les systèmes d'apprentissage tout au long de la vie, Secteur de l’Education, UNESCO), Anne-Sophie Nyssen (Vice-rectrice en charge de l'enseignement et du bien-être, Université de Liège), Jean-François Van de Poël (Directeur adjoint aux affaires numériques, University of Lausanne – UNIL) et Arnaud Vanhonacker (Expert "Enseignement supérieur" – Cabinet de la Ministre de l’Enseignement supérieur et de la Recherche). Merci Gautier Pirotte pour la photo 🙂
7 months ago
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8/9
I had a blast facilitating the discussion around lifelong learning for the post-pandemic era with extraordinary people, experts in their respective fields, investing serious efforts in helping our societies become lifelong learning ones. 

Below is a sneak peek of what was shared but MAKE SURE to watch the whole video. I guarantee you, it is totally worth your time.

"The educational institutions do not have a monopoly over learning and education, they need to see themselves as part of a bigger ecosystem of lifelong learning"
"The modern place of work is always a place of learning"
"A digital workplace is a place where learning is both essential, but also encouraged, and facilitated"
"Partnerships are at the heart of lifelong learning societies"
"Lifelong learning is not just adult learning, early childhood education is as important in this because many of the social and emotional skills that make us successful as adults are the ones we learn very hard early on in our lives - early years are becoming more important in the lifelong society"
"The biggest blockage to lifelong learning is that people do not see their skills"
"How can we build a stronger currency or skills currency that people can accumulate?" 
Moving from learning to work TO learning is the work
"Learning is social, it is NOT transactional"
"Currently, lifelong learning works for the highly-skilled, we must reach the people who need that training"
"The worker of the future is human"
"We won't compete as teachers with the kind of adaptivity of artificial intelligence in sort of making learning more adaptive, but that will make the role of teachers far more important as a teacher of tomorrow."

https://youtu.be/TIpJr6TXbZ8
I had a blast facilitating the discussion around lifelong learning for the post-pandemic era with extraordinary people, experts in their respective fields, investing serious efforts in helping our societies become lifelong learning ones. 

Below is a sneak peek of what was shared but MAKE SURE to watch the whole video. I guarantee you, it is totally worth your time.

"The educational institutions do not have a monopoly over learning and education, they need to see themselves as part of a bigger ecosystem of lifelong learning"
"The modern place of work is always a place of learning"
"A digital workplace is a place where learning is both essential, but also encouraged, and facilitated"
"Partnerships are at the heart of lifelong learning societies"
"Lifelong learning is not just adult learning, early childhood education is as important in this because many of the social and emotional skills that make us successful as adults are the ones we learn very hard early on in our lives - early years are becoming more important in the lifelong society"
"The biggest blockage to lifelong learning is that people do not see their skills"
"How can we build a stronger currency or skills currency that people can accumulate?" 
Moving from learning to work TO learning is the work
"Learning is social, it is NOT transactional"
"Currently, lifelong learning works for the highly-skilled, we must reach the people who need that training"
"The worker of the future is human"
"We won't compete as teachers with the kind of adaptivity of artificial intelligence in sort of making learning more adaptive, but that will make the role of teachers far more important as a teacher of tomorrow."

https://youtu.be/TIpJr6TXbZ8
I had a blast facilitating the discussion around lifelong learning for the post-pandemic era with extraordinary people, experts in their respective fields, investing serious efforts in helping our societies become lifelong learning ones. Below is a sneak peek of what was shared but MAKE SURE to watch the whole video. I guarantee you, it is totally worth your time. "The educational institutions do not have a monopoly over learning and education, they need to see themselves as part of a bigger ecosystem of lifelong learning" "The modern place of work is always a place of learning" "A digital workplace is a place where learning is both essential, but also encouraged, and facilitated" "Partnerships are at the heart of lifelong learning societies" "Lifelong learning is not just adult learning, early childhood education is as important in this because many of the social and emotional skills that make us successful as adults are the ones we learn very hard early on in our lives – early years are becoming more important in the lifelong society" "The biggest blockage to lifelong learning is that people do not see their skills" "How can we build a stronger currency or skills currency that people can accumulate?"  Moving from learning to work TO learning is the work "Learning is social, it is NOT transactional" "Currently, lifelong learning works for the highly-skilled, we must reach the people who need that training" "The worker of the future is human" "We won't compete as teachers with the kind of adaptivity of artificial intelligence in sort of making learning more adaptive, but that will make the role of teachers far more important as a teacher of tomorrow." https://youtu.be/TIpJr6TXbZ8
8 months ago
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